خواص فیزیکی آب ، خواص شیمیایی آب ، خواص بیولوژیکی آب

 
آب آشامیدنی
آب آشامیدنی

پارامترهای کیفیت آب

با توجه به اهمیت آب در زندگی امروزه و با توجه به مشکل کم آبی، شناخت ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی آب کمک خوبی در استفاده درست از این نعمت الهی می‌کند. پارامترهای کیفیت آب که همان خصوصیات شیمیایی ، فیزیکی ، بیولوژیکی آب می باشد  کیفیت آب را مشخص می کند که در این مقاله قصد داریم تا شما را با این پارامتر ها آشنا سازیم.

خواص فیزیکی آب

وزن مخصوص آب

وزن مخصوص آب در دمای بین صفر تا چهار درجه سانتی گراد بیشترین مقدار را به خود اختصاص می‌دهد که این مقدار برابر 1 گرم بر سانتی‌متر مکعب است. البته در حالت کلی وزن مخصوص آب را در محاسبات برابر یک در نظر می‌گیرند. این پارامتر در مسائل مربوط به هیدرولیک جریان آب و همچنین در جداسازی مواد معلق از آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درجه بخار شدن آب

درجه بخار شدن آب ارتباط زیادی با فشار محیط دارد، به گونه  ای که اگر فشار محیط کاهش یابد باعث می‌شود که آب در درجه‌ی حرارت پایین نیز به بخار تبدیل شود.

اگر فشار مطلق در لوله‌های مکش به 0.5 تا 0.2 اتمسفر برسد آب در درجه حرارت محیط نیز بخار می‌شود.

این پارامتر در بخش لوله‌کشی صنایع آب و فاضلاب و در طراحی پمپ‌ها مدنظر قرار می‌گیرند. از دیگر کاربردهای مهم این پارامتر کنترل پدیده‌ی کاویتاسیون است.

پدیده‌ ی کاویتاسیون
پدیده کاویتاسیون

حل پذیری گازها در آب

حل پذیری گازها در آب به دو عامل فشار و دما بستگی دارد به گونه‌ای که با افزایش فشار و کاهش دمای آب، گازها به راحتی در آب حل می‌شود.

این پارامتر در تصفیه فاضلاب صنعتی بخصوص و در بخش خروج گازهای خطرناک از آب و فاضلاب و بهبود طمع و مزه آب نیز کاربرد دارد.

خواص فیزیکی آب آشامیدنی

درجه حرارت آب آشامیدنی

درجه حرارت آب آشامیدنی معمولاً بین 5 تا 15 درجه سانتی گراد  است. آب‌های زیرزمینی دمای پایین‌تری نسبت به آب‌های سطحی دارند به گونه‌ای که در گودی‌های 10 متر از سطح زمین آب درجه حرارتی برابر با 10 درجه خواهد داشت.

رنگ، بو و مزه

آب آشامیدنی در حالت استاندارد فاقد رنگ بوده و هرگونه تغییر رنگ در آب نشان از آلوده بودن آب به مواد معلق می‌باشد.

آب همچنین طعم و بوی خاصی نیز ندارد اگر طعمی در آب احساس شود ناشی از ورود یون  های مختلف به آن است و بوی آب نیز در اثر انحلال گاز در آب می‌باشد.

خروج گازهای خطرناک از آب و فاضلاب
خروج گازهای خطرناک از آب و فاضلاب

خواص شیمیایی آب

خواص شیمیایی معمولا به ویژگی‌هایی از آب گفته می‌شود که در اثر میزان و نوع ماده حل‌شده در آن تغییر می‌کند ازجمله این خواص می‌توان به اسیدیته، قلیاییت، هدایت الکتریکی، سختی آب اشاره کرد.

اسیدیته آب

عبارت از میزان یون هیدروژن اضافی است که در مقابل یون هیدروکسید موجود در آب وجود دارد.

در طبیعت بیشترین عامل اسیدی شدن آب‌های شیرین که به وسیله فضولات صنعتی آلوده شده‌اند و وجود دی‌اکسید کربن آزاد به شکل اسیدکربنیک می‌باشد.

این پارامتر در تعیین مبحث خوردگی بسیار اهمیت دارد. چراکه آب‌های اسیدی باعث ایجاد خوردگی در قسمت‌های مختلف صنایع مرتبط با آب و فاضلاب می‌شود.
خوردگی                                                        خوردگی

قلیائیت آب

ظرفیت کمی آب ، برای خنثی نمودن یک اسید قوی تا PH معینی را قليایيت آب می گویند . قلیاییت آب به عنوان یکی از ویژگی‌های عمومی آب در نظر گرفته می شود.

هدایت پذیری الکتریسیته

آب خالص قابلیت هدایت الکتریکی ناچیزی دارد از این رو آن را به گونه‌ای عایق الکتریسیته می‌دانند. ولی با ورود نمک‌ها به داخل آب، آب خاصیت هادی بودن پیداکرده و جریان الکتریسیته را ا ز خود عبور می‌دهد. این پارامتر در مبحث مربوط الکترودیالیز کاربرد دارد.

هدایت‌ پذیری الکتریسیته
هدایت پذیری الکتریسیته

سختی آب کیفیتی است که براثر وجود بیش از اندازه نمک‌های محلول کلسیم و منیزیم و تا اندازه ای آهن، منگنز، آلومینیوم و روی در آن پدید می‌آید و سبب می‌شود که مصرف آب به طور کلی و به ویژه در صنعت دشواری‌هایی به وجود آورد.

مفهوم سختی موقت، سختی دائم و سختی کل آب

سختی آب
سختی آب

سختی موقت آب ، بخشی از سختی آب است که از وجود بی کربنات های کلسیم، منیزیم، آهن در آن ناشی می‌شود و تنها با عمل جوشاندن می‌توان آن را برطرف کرد.

سختی دائم آب به وجود نمک‌هایی غیر از بی‌کربنات فلزهای موجود در آب مربوط است و با عمل جوشاندن آب از بین نمی‌رود، بلکه برای از بین بردن آن باید از مواد شیمیایی مناسب استفاده کرد.

مجموع سختی موقت و سختی دائم را، سختی کل آب می‌گویند. آبی که سختی کل آن از یک میلی اکی والان کربنات کلسیم کم‌تر باشد، آب نرم (شیرین) محسوب می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سختی زدایی آب به مقاله سختی گیر مراجعه فرمایید.

خواص بیولوژیکی:

در کنار مواد آلی و معدنی که در که در آب وجود دارد تعداد بسیار زیادی میکروارگانیسم وجود دارد. از بین باکتری‌هایی که در آب یافت می‌شود تعداد بسیار کمی از آنها بیماری‌زا بوده و شناخت آنها از باکتری‌های بی‌زیان نیاز به آزمایش‌های دقیق دارد.

معروف ترین و سردسته باکتری‌های موجود در مدفوع اشریاکولی و کلی فرم‌ها می‌باشد که زودتر از سایر باکتری‌ها دیگر شناخته می‌شوند.

به جز باکتری‌ها و ویروس‌ها موجودات کوچک دیگری نیز در آب هستند که بیماری‌زا نبوده ولی بو و مزه‌ی آب را تغییر می‌دهند. گروه بزرگی از آنها پلانگتون ها می‌باشد که یا در آب شناورند و یا روی سنگ‌های کف رودخانه و جدار کانال‌ها یافت می‌شود.

باکتری‌ ها و ویروس‌ ها
باکتری ها و ویروس ها

گردآورنده: مهندس مازیار وخشوری

منبع: تصفیه آب شهری- منزوی

شرکت زادآب به عنوان تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

021-55256411-12

09223345280

نوشتن دیدگاه

نظر شما بعد از بازبینی کارشناسان زادآب ثبت خواهد شد.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

سایر محصولات

  • چربی گیر +

    چربی گیر فاضلاب چربی گیر دستگاهی است که بر سر خروجی فاضلاب هایی با مقدار چربی بالا نصب می شود و با روش هایی چربی یا گریس فاضلاب را حذف می کند یا کاهش می دهد. چربی گیر فاضلاب آشپزخانه اطلاعات بیشتر
  • اسمز معکوس +

    فرآیند تصفیه اسمز معکوس اسمز معکوس از جمله روش هایی است که امروزه به طور گسترده در شیرین سازی آب دریا و کشاورزی و خانگی جداسازی مواد آلی و سمی از پساب های صنعتی بکار برده می‌شود. اسمز معکوس ( آب اطلاعات بیشتر
  • دی اریتور دیگ بخار +

    دی اریتور در دیگ بخار از دی اریتور (دیریتور) برای هوازدایی در دیگ بخار استفاده می شود. وجود گازهایی مانند اکسیژن در آب ها باعث فرسایش سیستم های صنعتی شده و راندمان عملکرد آنها را کاهش می دهد اما دی اطلاعات بیشتر
  • سختی گیر رزینی +

    سختی گیر آب رزینی (Water Softener) که درون آن سیلیس و رزین های تبادل یونی قرار دارد و آب سخت املاح کلسیم و منیزیم با استفاده از رزین های تبادل یون به آب نرم تبدیل می کند. سختی گیر آب اطلاعات بیشتر
  • منبع کویل دار +

    منبع کویلی چیست منبع کویل دار متداول ترین و بهینه ترین روش برای تولید آبگرم بهداشتی مصرفی و ذخیره آن می‌باشد. در مخزن کویل دار آب داغ یا بخار تهیه شده توسط دیگ یا پنل های خورشیدی، داخل یک کویل اطلاعات بیشتر
  • هیدروسیکلون - مخزن هیدروسیکلون +

    هیدروسیکلون و تصفیه ذرات معلق هیدروسیکلون ابزار ساده و موثری برای گرفتن مواد دانه‌ای و جامدات ساینده از آب می‌باشد. از Hydrocyclone تصفیه آب به منظور جداسازی و حذف ذرات ماسه از جریان ورودی به شبکه‌های توزیع و سیستم های اطلاعات بیشتر
  • آشغالگیر +

    فرآیند آشغالگیری آشغالگیری یکی از فرآیندهای تصفیه فیزیکی می‌باشد که در اکثر تصفیه خانه‌ها و در ابتدای فرآیند تصفیه وجود دارد. در این مرحله عمل حذف و جداسازی مواد جامد و شناور با قطرهایی بیش از ۵.٠ سانتی متر صورت می‌پذیرد اطلاعات بیشتر
  • فیلتر پرس +

    دستگاه فیلتر پرس فيلتر پرس جهت جدا سازی ذرات جامد از مایع در محلول های سوسپانسیون در فرآیند های مختلف صنعتی بکار می رود. اجزای اصلی دستگاه فیلتر پرس عبارتند از: شاسی دستگاه، جک و سیستم هیدرولیک، صفحات فیلتر (از اطلاعات بیشتر
  • قیمت آنتی اسکالانت +

    آنتی اسکالانت ( antiscalant ) محلول ضد رسوب می باشد که جهت رسوب زدایی به ممبران دستگاه های تصفیه آب شیرین کن ro تزریق می گردد. آنتی اسکالانت چیست آنتی اسکالانت مهمترین ماده شیمیایی است با فرمول شیمیایی متفاوت که معمولا در اطلاعات بیشتر
  • اسید دیسکلر - قیمت اسید دی اسکلر +

    اسید شویی با اسید دیسکلر اسید دیسکلر (دی اسکلر) پر کاربرد ترین ماده جهت شستشوی مخازن است. اسید دیسکلر (دی اسکلر) با پایه HCl 33% می تواند با قدرت و اطمینان بالا تمام رسوب ها را از سطوح مخازن، بویلر اطلاعات بیشتر
  • 1
  • 2

ارتباط با کارشناسان

دپارتمان تصفیه آب: 09223345280

دپارتمان تصفیه فاضلاب: 09927380994

تلفن زادآب