وجود طعم و بو در آب آشامیدنی

 
طعم و بو در آب آشامیدنی
طعم و بو در آب آشامیدنی 

حذف طعم و بو در اب

آب همواره از جهت‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین موضوع در کیفیت آب، سالم بودن آن می‌باشد. آب شرب باید عاری از هرگونه عوامل بیماری‌زا و خطرناک برای سلامتی باشد. نکته‌ی مهم این است که آب عاری از عوامل بیماری‌زا همواره مناسب برای شرب نیست بلکه شرایط دیگر برای آن لازم است. حذف طعم و بو در اب از الزامات سلامتی می باشد که در ادامه عوامل ایجاد بو و طمع و راه های برطرف کردن آن خواهیم پرداخت.

 طعم و بو به عنوان مهم‌ترین فاکتور گوارایی و قابل شرب بودن آب مطرح است چراکه مصرف‌کننده آبی را که دارای طعم و بو باشد مصرف نمی‌کند. طعم و بو جزو مهم‌ترین و بیشترین شکایت در شرکت‌های آب و فاضلاب می‌باشد. بنابراین آشنایی با عوامل به وجود آورنده طعم و بو، اندازه‌گیری آن و راه کارهای حذف جزو مهم‌ترین موضوعات تصفیه آب است.

طعم و بو در آب در اثر ورود برخی از مواد آلی، معدنی و یا سایر موارد از قبیل جلبک به وجود می‌آید. عمدتاً بو در اثر انحلال گازهای مختلف در آب بو به وجود می‌آید و طعم در آب در اثر انحلال یون‌ها به وجود می‌آید.

منابع به وجود آورنده

منابع به وجود آورنده طعم و بو در آب به طور کلی به دو دسته منابع طبیعی و انسانی تقسیم می‌شوند. در تصویر زیر شما کلی از عوامل به وجود آورنده طعم و بو در آب قابل مشاهده است.
شما ی به وجود آورنده طعم و بو در آب
شما به وجود آورنده طعم و بو در آب

منابع طبیعی 

منابع طبیعی به وجود آورنده طعم و بو در آب شامل جلبک‌ها و پوشش گیاهی می‌باشد.

جلبک‌ها

جلبک‌ها با ورود به منابع آب آشامیدنی به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث ایجاد مشکل طعم و بو در آب می‌شوند. در اثر انفعالات انجام‌شده در جلبک‌ها موادی تولید می‌شود که منجر به تولید بو در آب می‌شود.

جلبک‌ها و خزه‌ها باعث ایجاد ترکیبات بودار گوگردی می‌شود. متیل مرکاپتان، سولفید دی متیل و ... مواد تولیدشده به صورت مستقیم توسط جلبک‌ها می‌باشد.

تأثیر یکی از مواد مذکور را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

متیل مرکاپتان:

فرمول ملکولی

C-H3-S-H


در صورت استنشاق مضر بوده و باعث ایجاد حساسیت در دستگاه تنفس، پوست، چشم گشته و سیستم اعصاب مرکزی را مختل می‌نماید

همچنین با تجزیه مواد الی موجود در جلبک‌ها و واکنش ان با سایر مواد ازجمله کلر موجب تولید موادی در آب می‌شود که هم ازنظر بهداشتی خطرناک و هم ازنظر طعم و بو مشکل‌زا می‌باشد.

ازجمله این مواد می‌توان به تری هالو متان‌ها (THM) شاره کرد که هم سمی و سرطان‌زا می‌باشد و هم موجب تولید بو در آب می‌شود. (که در مقاله‌ی تری هالومتان به صورت جداگانه شرح داده‌شده است)

در جدول زیر گونه های مختلف جلبک‌ها با انواع بویی که تولید می‌کند، آورده شده است.

گونه‌ های مختلف جلبک‌ ها
گونه های مختلف جلبک ها

دومین منبع رایج تولید بو پوشش گیاهی است. برگ‌ها، علف‌های هرز آبزی باعث تولید بو می‌شود. بویی که از طریق پوشش گیاهی وارد آب می‌شود بوی کپک می‌باشد.

جدول 2 خلاصه‌ی برخی از انواع طعم و بو که با جلبک‌های مختلف و چگالی آنها در ارتباط بوده است

Table 2. Odors, Tastes, and Tongue Sensations Associated with Algae in Water (Ref. 12)

انواع طعم و بو جلبک‌ ها
انواع طعم و بو جلبک‌ ها

2- منابع انسان ساخت

دومین دسته از منابع تولید بو و طعم در آب مربوط عواملی است که انسان‌ها در به وجود آمدن آن دخیل هستند. موارد زیر مربوط به راه‌های ورود آلودگی‌هایی است که انسان‌ها موجب آن شده‌اند و پیامد آن تولید طعم و بو در آب است.

  • فاضلاب بهداشتی
  • فاضلاب صنایع
  • فاضلاب کشاورزی

بوی تولیدشده توسط ترکیبات آلی از مشکلات رایج در انتقال و توزیع آب محسوب می‌شود. مواد آلی که باعث تولید بو می‌شود در اثر ورود فاضلاب صنایع، شهرها و فعالیت‌های کشاورزی می‌باشد. ورود مواد آلی از طریق فاضلاب مذکور محدود به منابع آب سطحی نمی‌باشد بلکه در اثر ورود فاضلاب در اعماق زمین باعث رسیدن مواد آلی به سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

آفت کش‌ها

  • هیدروکربن‌های کلردار، رانورین، دایلدرین
  • ABS
  • الکیل بنزن سولفانات ها

بوهایی که معمولاً در آب آشامیدنی قابل استشمام می‌باشد و منجر به گزارش شکایات مردمی به شرکت‌های آب و فاضلاب می‌شود به شرح زیر می‌باشد.

  1. بوی فاضلاب
  2. بوی کلر
  3. بوی نفت
  4. بوی فلز
  5. بوی ماهی و خاک

بوی فاضلاب

معمولاً آبی که در هر قسمت از سیستم ذخیره، انتقال و توزیع ساکن باشد، ممکن است دارای بوی فاضلاب باشد. در صورت وجود H2SO4 در آب و قرار گرفتن آب در لوله‌های طولانی و شبکه نامناسب انتقال آب به دلیل طولانی بودن مسیر شرایط بی‌هوازی به وجود می‌آید و در این شرایط حالت سپتیک به وجود آمده و منجر به تولید گاز بسیار بد بوی H2S می‌شود.

تبدیل H2SO4 به H2S به کمک باکتری‌های کاهش‌دهنده سولفات انجام می‌گیرد.

راه‌حل:

راهکاری که برای این موضوع در نظر می‌گیرند معمولاً به صورت هوادهی به سیستم و تغییر PH می‌باشد.

بوی کلر:

بوی کلر زمانی ایجاد می‌شود که کلر باقیمانده‌ی موجود در آب با ترکیبات آلی و آمونیاک موجود در آب واکنش دهد و منجر به تولید THM تری هالو متان‌ها می‌باشد.

این حالت زمانی به وجود می‌آید که کلر باقیمانده آب بیش از حد مجاز باشد.

کنترل میزان کلر باقیمانده در آب
کنترل میزان کلر باقیمانده در آب

راهکار برای این مشکل کنترل میزان کلر باقیمانده در آب می‌باشد که این کار مستلزم کنترل روزانه است و در صورتی که قادر به تنظیم میزان آن نباشیم می‌توانیم از فیلتر کربن فعال میزان آن را کاهش دهیم.

بوی نفت:

اگر منبع ذخیره آب نزدیک به ذخایر نفتی یا گازی باشد این امکان وجود دارد که آب دارای طعم و بوی نفت باشد.

به کمک فیلتر کربن متشکل از کربن فعال می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

همان‌طور که در قسمت معرفی منابع تولید بو توضیح داده شد جلبک‌ها از عمده‌ترین منابع تولید طعم و بو در آب می‌باشد که منجر به تولید بوی ماهی خاک و ماهی می‌شود.

سنجش طعم و بو در آب و راهکارهای حذف ان در مقاله‌هایی به صورت مجزا شرح داده‌شده است.

گردآورنده: مهندس مازیار وخشوری

منبع: test and oder in water supplies-bgd.d.lin

شرکت زادآب به عنوان تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

55256411 - 09223345280

نوشتن دیدگاه

نظر شما بعد از بازبینی کارشناسان زادآب ثبت خواهد شد.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

سایر محصولات

  • چربی گیر +

    چربی گیر فاضلاب چربی گیر دستگاهی است که بر سر خروجی فاضلاب هایی با مقدار چربی بالا نصب می شود و با روش هایی چربی یا گریس فاضلاب را حذف می کند یا کاهش می دهد. چربی گیر فاضلاب آشپزخانه اطلاعات بیشتر
  • اسمز معکوس +

    فرآیند تصفیه اسمز معکوس اسمز معکوس از جمله روش هایی است که امروزه به طور گسترده در شیرین سازی آب دریا و کشاورزی و خانگی جداسازی مواد آلی و سمی از پساب های صنعتی بکار برده می‌شود. اسمز معکوس ( آب اطلاعات بیشتر
  • دی اریتور دیگ بخار +

    دی اریتور در دیگ بخار از دی اریتور (دیریتور) برای هوازدایی در دیگ بخار استفاده می شود. وجود گازهایی مانند اکسیژن در آب ها باعث فرسایش سیستم های صنعتی شده و راندمان عملکرد آنها را کاهش می دهد اما دی اطلاعات بیشتر
  • سختی گیر رزینی +

    سختی گیر آب رزینی (Water Softener) که درون آن سیلیس و رزین های تبادل یونی قرار دارد و آب سخت املاح کلسیم و منیزیم با استفاده از رزین های تبادل یون به آب نرم تبدیل می کند. سختی گیر آب اطلاعات بیشتر
  • منبع کویل دار +

    منبع کویلی چیست منبع کویل دار متداول ترین و بهینه ترین روش برای تولید آبگرم بهداشتی مصرفی و ذخیره آن می‌باشد. در مخزن کویل دار آب داغ یا بخار تهیه شده توسط دیگ یا پنل های خورشیدی، داخل یک کویل اطلاعات بیشتر
  • هیدروسیکلون - مخزن هیدروسیکلون +

    هیدروسیکلون و تصفیه ذرات معلق هیدروسیکلون ابزار ساده و موثری برای گرفتن مواد دانه‌ای و جامدات ساینده از آب می‌باشد. از Hydrocyclone تصفیه آب به منظور جداسازی و حذف ذرات ماسه از جریان ورودی به شبکه‌های توزیع و سیستم های اطلاعات بیشتر
  • آشغالگیر +

    فرآیند آشغالگیری آشغالگیری یکی از فرآیندهای تصفیه فیزیکی می‌باشد که در اکثر تصفیه خانه‌ها و در ابتدای فرآیند تصفیه وجود دارد. در این مرحله عمل حذف و جداسازی مواد جامد و شناور با قطرهایی بیش از ۵.٠ سانتی متر صورت می‌پذیرد اطلاعات بیشتر
  • فیلتر پرس +

    دستگاه فیلتر پرس فيلتر پرس جهت جدا سازی ذرات جامد از مایع در محلول های سوسپانسیون در فرآیند های مختلف صنعتی بکار می رود. اجزای اصلی دستگاه فیلتر پرس عبارتند از: شاسی دستگاه، جک و سیستم هیدرولیک، صفحات فیلتر (از اطلاعات بیشتر
  • قیمت آنتی اسکالانت +

    آنتی اسکالانت ( antiscalant ) محلول ضد رسوب می باشد که جهت رسوب زدایی به ممبران دستگاه های تصفیه آب شیرین کن ro تزریق می گردد. آنتی اسکالانت چیست آنتی اسکالانت مهمترین ماده شیمیایی است با فرمول شیمیایی متفاوت که معمولا در اطلاعات بیشتر
  • اسید دیسکلر - قیمت اسید دی اسکلر +

    اسید شویی با اسید دیسکلر اسید دیسکلر (دی اسکلر) پر کاربرد ترین ماده جهت شستشوی مخازن است. اسید دیسکلر (دی اسکلر) با پایه HCl 33% می تواند با قدرت و اطمینان بالا تمام رسوب ها را از سطوح مخازن، بویلر اطلاعات بیشتر
  • 1
  • 2

ارتباط با کارشناسان

دپارتمان تصفیه آب: 09223345280

دپارتمان تصفیه فاضلاب: 09927380994

تلفن زادآب